Memoriál Jana Šrubaře
Memoriál Jana Šrubaře patří mezi nejstarší lyžařské závody v České republice a na Slovensku.
U kolébky vzniku stáli Jindřich Navrátil, František Bartoš, Stanislav Indruch a nejstarší syn Jana Šrubaře, Břetislav. Dohodli se na každoročním pořádání závodu štafet běhu na lyžích s věčnou putovní cenou – 60cm vysokou bronzovou soškou běžce, jejímž autorem byl akademický sochař profesor Josef Luňáček.
První ročník memoriálu se pořádal v roce 1949, se startem, předávkou i cílem na frenštátském náměstí. V následujícím roce proběhl již na Pustevnách, které se s několika výjimkami staly tradičním místem pořádání tohoto nejstaršího beskydského lyžařského závodu. Rozvojem lyžování a vznikem dvoudenních závodů, spojených s pořádáním klasifikačních a ligových závodů družstev, zájem o samostatný závod štafet klesl. Proto od roku 1963 došlo ke změně statutu memoriálu ve smyslu přechodu na závod jednotlivců – mužů a žen.
Největší popularitě se těšil v rámci celé republiky v letech 1969-75 kdy se stal součástí závodů družstev II.ligy. Největší účast byla v roce 1970. Startovalo 171 mužů, 78 žen, 39 štafet. Jednalo se postupový závod na Mistrovství ČSSR za účasti kompletní lyžařské špičky.
Nejúspěšnějším závodníkem se stal frenštátský závodník a reprezentant ČSSR Karel Sacký se čtyřmi vítězstvími v letech 1963, 1967, 1968 a 1969.
Délky tratí se ustálily na 15 km pro muže a 5 km pro ženy.
Do devadesátých let bylo možno tratě, místo startu a cíle operativně měnit dle potřeby a sněhových podmínek. Tratě byly většinou jednookruhové. Startovalo se a závodilo u Libušína, pod skokanským můstkem, na Čerťáku i v sedle Kněhyně.
Varianta prostoru startu a cíle u skokanské věže se stala optimální co do obsluhy tratí, dostupnosti pro veřejnost a postupně zde byl vybudován Běžecký areál Pustevny. Tratě 1, 2, 3, 4 a 5 km byly zaokruhovány, rozšířeny, v prostoru startu a cíle vybudovány tři obslužné chatky.
V letech 2004 – 2008 se jel memoriál jako dvoudenní na 30 a 50km. Členitost a převýšení pětikilometrového okruhu však byla příliš náročná. Proto se přešlo zpět na jednodenní závod s délkou 25 km.